Niewiarygodnie wydajne garnki, wykonane według najnowszych „kosmicznych technologii”, materace i lecznicze poduszki na wszelkie dolegliwości czy też sprzęt AGD nowej generacji, wyprodukowany z unikalnych, długowiecznych materiałów… Skąd my to znamy? Oferty tego rodzaju napływają do nas  niemal codziennie. Aktywni są przede wszystkim telemarketerzy, wydzwaniający natrętnie pod akurat nasz, losowo wybrany numer. Ofiarą nieuczciwych form „sprzedaży bezpośredniej” najczęściej padają seniorzy, zapraszani na prezentacje niebotycznie drogich produktów. Edyta Domińczak, Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta ostrzegając przed praktykami tego typu radzi, jak ustrzec się przed konsekwencjami prezentacji „bezpłatnych” produktów.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów z niepokojem odnotowuje o wzmożonych akcji sprzedaży, organizowanych na terenie powiatu stargardzkiego przez firmy, specjalizujące się w „marketingu bezpośrednim”. Pod hasłem „promocji” oraz „bezpłatnych pokazów” wciskają one wprowadzanym w błąd klientom niebotycznie drogie wyroby, łamiąc przepisy chroniące prawa konsumentów.

Prelekcje o zdrowym stylu życia, połączone z wręczaniem drobnych prezentów niejednokrotnie stanowią wabik, nakłaniający starszych, schorowanych ludzi do wzięcia udziału w pokazie, połączonym ze skuteczną perswazją. Cały ten proces  kończy kupno drogich materacy, mat termicznych, garnków, wyciskaczy do soków, bądź mało przydatnych urządzeń do masażu. W wielu przypadkach klienci w nachalny sposób nakłaniani są do zaciągnięcia kredytu w kwotach od 4. do nawet 10 tys. zł na zakup nieprzydatnego sprzętu. Chęć odstąpienia od zawartej umowy spotyka się z reakcją firm, w postaci straszenia pozwami sądowymi czy komorniczą egzekucją należności.

Powiatowy Rzecznik  Konsumentów przypomina, że z mocy prawa klientowi przysługuje odstąpienie od umowy. W terminie do 14 dni od jej podpisania należy wysłać pismo, najlepiej listem poleconym. Nieużytkowany produkt można też odesłać na koszt sprzedawcy. W przypadku wątpliwości związanych z udziałem w kolejnym „cudownym pokazie” a także problemów, związanych z konsekwencjami zakupu niebotycznie drogiego, lecz mało przydatnego produktu, można szukać pomocy u rzecznika, dzwoniąc pod numer: 91 48 04 842 lub na infolinię konsumencką 801 440 220.

Przyda się zatem zdrowy rozsądek i dystans, niezbędne przed podjęciem decyzji o kupnie „wyjątkowego produktu” wciskanego przez tych, którzy cyniczne żerują na ludzkim cierpieniu i słabości.