Coraz częściej ufamy cyfrowej rzeczywistości przez co wpadamy w pułapkę nieostrożności i tracimy mniejsze lub większe kwoty, przelewając je oszustom za pośrednictwem kodu BLIK, bądź też nieświadomie wyrażamy zgodę na instalowanie aplikacji bankowej na telefonie sprawcy, który „czyści” nasze konto.

 

 

BLIK to aplikacja która umożliwia użytkownikom smartfonów dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, oraz wypłatę gotówki. Wszystko dzieje się za pomocą kodu wygenerowanego przez aplikację bankową, który przychodzi na nasz telefon. Otrzymany kod wystarczy wprowadzić w dowolnym bankomacie, aby wybrać gotówkę.

Komenda Powiatowa Policji w Stargardzie na chwilę obecną prowadzi 50 postępowań dotyczących tego typu oszustw. Jak ustalili prowadzący sprawy funkcjonariusze łupem oszustów padało od kilkuset do kilku tysięcy złotych - łącznie blisko 50.000 złotych.

Przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i podszywając się pod naszych znajomych próbują przekonać swoje ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Często proszą o wypłacenie pieniędzy za pomocą polskiego systemu płatności mobilnych BLIK. Ofiara musi podać specjalny kod, a następnie potwierdzić transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.

Oszuści tworzą także spreparowane strony internetowe naszych banków. Podczas robienia zakupów w sieci zostajemy przekierowani na nielegalną stronę „naszego” banku, a następnie zgodnie z poleceniami nieświadomie instalujemy nieznaną aplikację na telefonie sprawcy, która pozwala oszustom na uzyskanie naszych pełnych danych, a także kodu BLIK i wypłatę pieniędzy w każdym bankomacie.

Przede wszystkim należy przypomnieć sobie podstawowe zasady poufności przy korzystaniu z bankowości elektronicznej. Nie klikajmy w załączone linki w sms-ach, czy innych komunikatorach z prośbą o dopłatę, zapłatę, czy uzupełnienie danych do przesyłki.

Co zrobić gdy kliknąłeś w link i zainstalowałeś podejrzane oprogramowanie? Wyłącz telefon i przełóż kartę SIM do innego telefonu, skontaktuj się ze swoim bankiem, zmień hasła.

Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:

PAMIĘTAJMY !!!

- Jeżeli logujemy się na jakimkolwiek portalu to zawsze na koniec powinniśmy się z niego wylogować.

- Co jakiś czas zmieniajmy hasła.

- Nie udostępniajmy haseł ani kodów innym osobom.

- Chrońmy swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku.

- Gdy otrzymujemy wiadomość e-mail z powiadomieniem od jakiejś firmy czy serwisu, musimy sprawdzić, czy została ona wysłana z poprawnego adresu.

- Gdy klikniemy w łącze danej wiadomości sprawdźmy czy jesteśmy przekierowani na oryginalna stronę a nie jakąś spreparowaną.

- Jeżeli znajomy poprosi nas o pieniądze, lub kod za pomocą jakiegokolwiek komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić i zapytać: co się stało?. Wtedy będziemy mieli pewność z kim mamy do czynienia i czy faktycznie ktoś z naszych znajomych potrzebuje pomocy.

- Jeżeli z naszego konta wysłał ktoś wiadomość do innych z prośbą o pożyczkę natychmiast zmieńmy hasła i zaalarmujmy znajomych.

Pamiętajmy, by nie stać się ofiarą oszustów należy stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych wówczas o wiele trudniej jest przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms. Ponadto zawsze musimy sprawdzić dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przestępca nie skorzysta z kodu dopóki nie potwierdzimy transakcji w naszym telefonie.

 

podkom. Krzysztof Wojsznarowicz