W przypadku gdy policjant (lub inna osoba uprawniona) daje polecenie lub sygnał do zatrzymania pojazdu silnikowego lub motoroweru, kierujący tym pojazdem:
-
zatrzymuje pojazd,
-
trzyma ręce na kierownicy,
-
na polecenie kontrolującego:
-
wyłącza silnik pojazdu,
-
włącza światła awaryjne,
-
umożliwia dokonanie identyfikacji pojazdu, w szczególności przez udostępnienie komory silnika oraz innych miejsc w pojeździe.
Kierujący pojazdem lub pasażerowie mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu tylko za zezwoleniem policjanta.
W trakcie kontroli drogowej policjant (zazwyczaj ruchu drogowego) może dokonać sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i w tym celu wsiąść do kontrolowanego samochodu oraz nim kierować. Drogowa kontrola techniczna obejmuje sprawdzenie co najmniej jednej pozycji z następujących obszarów:
-
układ hamulcowy,
-
układ kierowniczy,
-
widoczność,
-
światła i wyposażenie elektryczne,
-
osie, koła, opony i zawieszenie,
-
podwozie i elementy przymocowane od podwozia,
-
inne wyposażenie, w tym tachograf i ogranicznik prędkości,
-
uciążliwość, w tym emisję spali oraz wycieki paliwa lub oleju,
-
warunki dodatkowe
Drogowa kontrola techniczna może obejmować również kontrolę zabezpieczenia przewożonego ładunku.
kom. Mateusz Mićko
WRD KWP w Szczecinie