Na czym polegają konsultacje SEO i jak mogą Ci pomóc?

SEO jest jednym z tych pojęć, których bardzo wiele osób obecnie używa, ale mało kto de facto wie, o czym mówi. Jeśli nie jesteś specjalistą IT, możesz mieć zatem spore problemy z rozeznaniem się w temacie. Czym właściwie jest SEO? Czy jest mi potrzebne do szczęścia? Czy mogę sam zająć się SEO na mojej stronie internetowej? Ile to wszystko kosztuje?

Czy strona internetowa może działać bez SEO?

SEO to optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych (skrót pochodzi od angielskiej nazwy procesu – Search Engine Optimization). W podstawowym, wąskim rozumieniu, SEO odnosi się do kodu źródłowego strony i polega na jego dostosowaniu do wymogów algorytmów Google. Obejmuje to usunięcie pojawiających się na stronie błędów, regularne czyszczenie pamięci, skuteczne indeksowanie przy pomocy słów kluczowych i metatagów, wreszcie zredagowanie merytorycznych treści w witrynie w sposób atrakcyjny tak dla botów Google, jak i dla użytkowników.

Obecnie pojęcie optymalizacji jest często rozszerzane także na inne działania, składające się na pozycjonowanie strony internetowej. Dodatkowo mówiąc o SEO możemy więc mieć na myśli także publikowanie wartościowych artykułów i materiałów audiowizualnych na stronie, budowanie bazy linków, jak również funkcjonalne łączenie strony internetowej z profilami firmy w mediach społecznościowych.

Czy zatem strona internetowa może istnieć bez SEO? Teoretycznie tak – ale nie będzie ona spełniać większości funkcji, jakich od niej oczekujemy. Niezoptymalizowana witryna nie zachęci użytkowników do odwiedzin, nie przyciągnie potencjalnych klientów, nie wygeneruje sprzedaży. W praktyce zatem działania z zakresu SEO, przynajmniej w ograniczonym zakresie, są niezbędne dla prawidłowego działania strony.

Jak wyglądają konsultacje SEO i czym różnią się od audytu?

Chciałbyś wdrożyć na swojej stronie SEO ale nie wiesz nawet, od czego zacząć? Nie martw się – to samo dotyczy większości właścicieli stron internetowych. Nie ma w tym z resztą nic złego – nie musisz znać się na wszystkim. A w kwestiach, w których jesteś laikiem, lepiej zaufać specjalistom.

Na początek warto skorzystać z konsultacji SEO. Polegają one na udostępnieniu kodu strony specjalistom w celu jej zbadania. Od audytu konsultacje SEO różnią się kompleksowością przeprowadzonej analizy. Audyt dostarcza ci pełnej, wyczerpującej informacji, natomiast konsultacje mają za zadanie zdiagnozowanie aktualnego stanu SEO na stronie i podpowiedzenie działań optymalizacyjnych.

Dzięki konsultacjom dowiesz się więc, czy działania z zakresu SEO prowadzone przez ciebie lub podwykonawcę, przynoszą zamierzone efekty. Otrzymasz informację o swojej aktualnej widoczności w Google, jakości linków które prowadzą do twojej strony, jak i o poziomie optymalizacji, na którym obecnie znajduje się twoja witryna. Dowiesz się, co warto poprawić aby zwiększyć ruch na stronie oraz zwielokrotnić ilość interakcji, w jakie wchodzą z nią użytkownicy (wykonanie telefonu, wypełnienie formularza kontaktowego, dokonanie zakupu w sklepie internetowym).

Konsultacje SEO to także dobry sposób na zdiagnozowanie pojawiających się nagle problemów – takich jak gwałtowny spadek widoczności w Google czy zepchnięcie twojej strony przez konkurencję z dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Co mogę zrobić z wynikami konsultacji SEO?

Efektem przeprowadzonych konsultacji jest raport skuteczności podejmowanych dotychczas działań optymalizacyjnych, a także zalecenia – czyli co powinieneś zrobić, aby lepiej wykorzystać potencjał witryny internetowej.

Wiele możesz zrobić sam (np. wrzucić na stronę kilka ciekawych artykułów, zmienić opisy produktów w sklepie internetowym, dodać deskrypcje zdjęć umożliwiające ich skuteczne indeksowanie w Google). Możesz również nawiązać współpracę z firmą zewnętrzną, która zajmie się wdrożeniem wytycznych pokonsultacyjnych. Możesz też nie podejmować żadnych działań jeśli uznasz, że w danym momencie są one zbyt czasochłonne lub zbyt drogie – w takim przypadku otrzymujesz przynajmniej cenną informację o tym, nad czym w przyszłości warto w pierwszej kolejności popracować.

Konsultacje SEO to opcja dobra zwłaszcza na początku działania strony internetowej. Rozliczane są godzinowo, stanowią zatem opcję budżetową, co może mieć kluczowe znaczenie w przypadku tych firm, które dopiero budują swoją popularność i muszą się jeszcze liczyć z wydatkami. Zastosowanie się do zaleceń wyszczególnionych w ramach konsultacji stanowi zatem najtańszą i najszybszą opcję poprawy widoczności twojej witryny w wyszukiwarce.