Były oszustwa metodą na wnuczka czy na policjanta. Obecnie coraz częściej można usłyszeć o kolejnych pomysłach oszustów, by wzbudzić zaufanie. Policjanci ostrzegają.

W każdym przypadku metody działania są inne, ale motyw ten sam - chęć szybkiego zdobycia pieniędzy kosztem ufnych, często zamieszkujących samotnie starszych ludzi. W trosce o Państwa bezpieczeństwo ponownie apelujemy o czujność i rozwagę. Tylko właściwe zachowanie może uchronić przed konsekwencjami poważnych strat finansowych. Przypominamy o stosowaniu kilku podstawowych zasad: ograniczonego zaufania, nie wpuszczania do mieszkań osób nieznanych oraz unikania podejrzanie korzystnych ofert handlowych.

 

W ostatnim czasie popularną metodą oszustw osób starszych stała się metoda na „pracownika wodociągów” lub „hydraulika”. Schemat działania jest następujący: w mieszkaniu dzwoni dmomofon, po czym nieznajomy mężczyzna twierdzi, że przyszedł sprawdzić m.in. drożność rur, stan licznika lub jakość wody. Zostaje wpuszczony na klatkę, a następnie do mieszkania. Kiedy jedna osoba przebywa w łazience i odwraca uwagę właściciela, w tym samym czasie drugi „pracownik” przeszukuje inne pomieszczenia. Domownicy brak kosztowności zauważają dopiero po wyjściu oszustów z mieszkania.

 

Kolejnym pomysłem oszustów jest podawanie się za nowego sąsiada, który chce poznać dotychczasowych mieszkańców lub prośba o podanie szklanki wody np. do popicia lekarstwa. Jeżeli chcemy komuś takiemu pomóc, nie wpuszczajmy takiej osoby do mieszkania i na naszą pomoc niech oczekuje przed zamkniętymi drzwiami nim podamy szklankę wody.

 

Wszelkie próby telefonicznego wyłudzenia pieniędzy lub podejrzanych osobach, które zostały zauważone w okolicach swojego zamieszkania należy zgłaszać na numer alarmowy 112.